قصص أطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية مضحكة

قصص أطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية مضحكة

بواسطة
(0 التقييمات) August 08, 2024

اخر اصدار

تحديث
August 08, 2024
التصنيفات
اخبار اليوم
التنزيلات
0

المزيد عن

قصص أطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية مضحكة قصص اطفال جديدة

قصص الأطفال قبل النوم لها سحر خاص بيدخل الفرح والسرور على قلوب الأطفال وبيساعدهم على الاسترخاء والنوم بسلام. الحكايات المضحكة بالعامية المصرية مش بس بتعلم الصغار دروس حياتية بطريقة خفيفة، لكنها كمان بتزرع فيهم البهجة والضحك. القصص دي مش مجرد كلمات، دي وسيلة لبناء ذكريات جميلة بين الآباء وأطفالهم، وتوصيل معاني تربوية بشكل بسيط ومحبب.

إليك مجموعة من قصص الأطفال المضحكة المكتوبة بالعامية المصرية، مثالية لحكايات قبل النوم:

1. قصة "البطة فلافيلو"

كان يا مكان في بطة اسمها "فلافيلو"، كانت بتحب تاكل كتير لدرجة إنها بقت تخينة أوي. في يوم قررت فلافيلو إنها تروح للنهر علشان تستحمى، بس لما وصلت النهر، لقت نفسها مش عارفة تنزل في المية لأن وزنها تقيل أوي. جربت فلافيلو تنط من حافة النهر، لكنها عملت صوت "بووم" كبير لدرجة إن كل الحيوانات في الغابة جات تشوف إيه اللي حصل. لقوها طايرة في الهوا من كتر ما نطت بقوة، ولما نزلت تاني، كانت الضحكة مالية وشها وهي بتقول "ده كان أحلى طيران في حياتي!"

2. قصة "السلحفاة السريعة"

فيه سلحفاة اسمها "سوسو" كانت بتسمع دايمًا الحيوانات بتقول إنها بطيئة، بس سوسو كانت شايفة نفسها أسرع واحدة في الغابة. في يوم قررت تعمل سباق مع الأرنب "روميو" المعروف بسرعته. الحيوانات كلها جات تتفرج وتقول "إزاي السلحفاة دي تفكر تنافس الأرنب؟". لكن الغريب إن سوسو جريت بسرعة على قد ما تقدر، لكن للأسف الأرنب جري بسرعته المعتادة وسبقها، وسوسو فضلت تجري وتضحك وتقول "أنا مش بطيئة أهو، أنا بس بحب أستمتع بالطريق!"

3. قصة "القطة البهلوانة"

فيه قطة صغيرة اسمها "لولو"، كانت دايمًا بتحب تعمل حركات بهلوانية. في يوم قررت لولو إنها تلعب فوق سطح البيت، بدأت تعمل قفزات وألعاب في الهواء، لحد ما قررت تعمل قفزة من السطح للشجرة. لما قفزت، لقيت نفسها متعلقة على غصن الشجرة وبتقول "إزاي وصلت هنا؟!"، كل القطط اللي حواليها كانت بتضحك، ولما نزلت تاني قالت "المرة الجاية هفكر قبل ما أعمل قفزات مجنونة!"

4. قصة "الدب الكسلان"

كان فيه دب صغير اسمه "كسول"، وده كان كسول جدًا لدرجة إنه كان بيحب ينام طول اليوم. في يوم قرر كسول يروح يصطاد سمك، لكن لما وصل للنهر، شاف الشمس طالعة وقال "الشمس دي سخنة أوي، أنا هنام شوية". نام الدب فعلاً على ضفة النهر، ولما صحى لقى السمك بيقفز حواليه وبيقول له "إحنا هنا مستنيينك، تصطادنا إمتى؟"، الدب ضحك وقال لهم "الراحة أهم من الصيد، يلا ننام كلنا!"

5. قصة "الفيل اللي نسي اسمه"

فيه فيل صغير كان دايمًا بينسى كل حاجة، حتى اسمه! كان كل يوم يصحى ويسأل الحيوانات "أنا اسمي إيه النهارده؟"، الحيوانات كانوا دايمًا يضحكوا ويقولوا له "يا فيل، ازاي تنسى اسمك؟!". في يوم قرر الفيل يكتب اسمه على ورقة ويلزقها على خرطومه علشان ما ينساش، لكنه لما بصلها تاني يوم، لقاها طارت مع الريح، وقال لنفسه "اللي ينسى اسمه، يستاهل الضحك عليه!"

في النهاية، قصص الأطفال المضحكة قبل النوم مش بس بتساعد الصغار على الاسترخاء، لكنها كمان بتخلق جو من المرح والضحك بيجمع الأسرة. الحكايات دي بتساهم في تطوير خيال الأطفال وتعزيز الروابط بينهم وبين أهاليهم. كل قصة هي فرصة لتعليمهم حاجة جديدة بطريقة لطيفة ومحببة، وبتفضل في ذاكرتهم كذكرى جميلة بترسم البسمة على وشوشهم حتى بعد ما يكبروا.


هل اعجبك الموضوع

اضف تعليق& تقييم

تقييمات المستخدم

Based on 0 reviews
5 Star
0
4 Star
0
3 Star
0
2 Star
0
1 Star
0
اضف تعليق& تقييم
لن نشارك بريدك الإلكتروني أبدًا مع أي شخص آخر.