قصص اطفال بالعامية المصرية إسحاق نيوتن وسحر التفاحة لسن 13 سنة

قصص اطفال بالعامية المصرية إسحاق نيوتن وسحر التفاحة لسن 13 سنة

بواسطة
(0 التقييمات) August 08, 2024

اخر اصدار

تحديث
August 08, 2024
التصنيفات
قصص اطفال
التنزيلات
0

المزيد عن

قصص اطفال بالعامية المصرية إسحاق نيوتن وسحر التفاحة لسن 13 سنة

مرحبًا! أنا إسحاق نيوتن. أنا متولدتش في يوم مشمس زي معظم الناس، لكن في صباح عيد الميلاد في قرية صغيرة في إنجلترا زمان جدًا. وقتها، الكل كان قلقان عشان كنت صغير جدًا، بس كبرت وصبحت قوي زي أشجار التفاح في حديقتنا.

الأشجار دي كانت أعز أصدقائي. كنت بحب أتسلق فروعها وبني حصون في ظلها. لكن في يوم مشمس، حصل حاجة غريبة. كنت بلعب جنب شجرة لما تفاحة حمراء دانية وقعَت من فوق على الأرض بصوت عالي "ثُقْ!" قدامي.

اللي حصل كان شكله غريب، لكن جت لي فكرة في دماغي: "ليه التفاحة وقعت على الأرض؟ ليه مش طلعت لفوق نحو السما؟" مفيش حد تاني كان مهتم، لكن السؤال ده فضل معايا زي بذور التفاح.

المدرسة كانت أحب مكان ليا. كنت بحب الكتب اللي فيها قصص وصور، بس أكتر حاجة حبيتها كانت الكتب اللي بتتكلم عن إزاي العالم بيشتغل. معلميني شافوا فضولي وادوني كتب خاصة أكتر. ولما مكنتش بقرأ، كنت بفكك الساعات، وأخذ ألعاب وأشوف إزاي بتشتغل من جوا.

في يوم، عيلتي احتاجتني أساعدهم في المزرعة. الأعمال زي مطاردة الدواجن وتصليح الأسوار مكنتش ممتعة بالنسبة ليا. كنت أحسن أكون ضايع في كتاب أو أفهم إزاي طواحين الهواء بتلف. لحسن حظي، عم طيب شاف قد إيه أنا بحب التعلم وقنع أمي تبعتني للمدرسة تاني.

مع مرور الوقت، الأسئلة بتاعتي عن العالم كبرت برضه. ليه القمر بيقعد في السما، بينما الكورة بتتدحرج على الأرض؟ إيه اللي بيخلي قوس قزح ملون بعد المطر؟ قضيت سنين بدرس وجربت حاجات بنفسي، زي ما كنت بتركيب بزل ضخم فيه اكتشافات مذهلة في كل قطعة.

واحدة من أهم الحاجات اللي اكتشفتها كانت الجاذبية! زي خيط غير مرئي بيجرّ كل حاجة نحو الأرض، زي التفاحة اللذيذة! كمان فهمت إزاي الضوء بيشتغل، ليه الكور بتفضل تتدحرج بعد الدفع، وحتى إزاي أكتب الأفكار باستخدام رسومات خاصة اسمها الرياضيات.

اكتشافاتي ساعدت الناس يفهموا العالم بطريقة جديدة. كان شعور رائع إني عرفت إن فضولي، اللي بدأ بتفاحة ساقطة، ممكن يؤدي لحاجات كبيرة!

حتى لو عمري كبر وشعري بقى أبيض زي الثلج، حاجة واحدة ما اتغيرتش: فرحة التعلم وفهم إزاي عالمنا المدهش بيشتغل. هنا بعض من الاكتشافات الرائعة اللي عملتها:

سحر قوس قزح: استخدمت منشور زجاجي خاص علشان أظهر إن الضوء الأبيض متكون من ألوان كتير، زي الألوان في قوس قزح!

لغز القمر: اكتشفت ليه القمر بيقعد في السما. ده لأن الأرض بتجذبه بالجاذبية، زي ما الأرض بتجذب التفاحة!

حركة الأشياء: اكتشفت ثلاث قواعد خاصة تشرح إزاي الحاجات بتتحرك. واحدة بتقول إن الحاجات مش بتحب تتحرك إلا لو دفعت أو جذبت، واحدة بتقول إن الحاجات المتحركة بتبطأ مع الوقت، وآخر واحدة بتقول إنه لكل دفع، في سحب في الاتجاه المعاكس!

الاكتشافات دي ممكن تبدو كبيرة، لكن هي الأساس لفهم إزاي الصواريخ بتطير، إزاي الكور بتتدحرج، وحتى ليه إحنا بنفضل على الأرض لما نقفز!

العالم مليان بأشياء رائعة للتعلم، وطرح الأسئلة هو الخطوة الأولى لاكتشافات مذهلة. فالمرة الجاية لما تشوف تفاحة لذيذة، أو قوس قزح ملون، أو القمر متلألئ في السما، افتكر – يمكن يكون فيه سؤال مخفي هناك، مستني عقل فضولي زي عقلك لاكتشافه!

هل اعجبك الموضوع

اضف تعليق& تقييم

تقييمات المستخدم

Based on 0 reviews
5 Star
0
4 Star
0
3 Star
0
2 Star
0
1 Star
0
اضف تعليق& تقييم
لن نشارك بريدك الإلكتروني أبدًا مع أي شخص آخر.
عرض المزيد »

تطبيقات أخرى في هذه الفئة